Wniosek o pilną zmianę rozporządzenia w sprawie pomocy suszowej

wpis w: Aktualnosci1 | 0

W związku z opublikowanym w Dzienniku Ustaw rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 listopada 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2022 poz. 2315), które nie było konsultowane z samorządem rolniczym –  Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wniósł o pilną zmianę tego rozporządzenia.

Przedmiotowe rozporządzenie w § 13zs w ust. 2 w pkt 4 stanowi, że warunkiem otrzymania pomocy jest wykazanie sprzedaży produktów rolnych z gospodarstwa rolnego od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 30 września 2022 r. w wysokości co najmniej 5000 zł brutto. Natomiast w ust. 7 w pkt 4 mowa jest o konieczności dostarczenia kopi faktur potwierdzających sprzedaż.

Zwracamy uwagę, że  w ww. rozporządzeniu pominięto rolników ryczałtowych,  rolników prowadzących sprzedaż bezpośrednią lub prowadzących działalność w ramach RHD. Rolnik „ryczałtowy” nie ma żadnego obowiązku wystawia paragonów, rachunków, ani faktur finalnym konsumentom – sprzedaż prowadzi na podstawie umów kupna-sprzedaży. Z przepisów o sprzedaży bezpośredniej natomiast wynika obowiązek prowadzenia rejestru ilościowego odnośnie produktów sprzedanych. W RHD, jak przy każdej działalności, przy której zechcemy skorzystać ze zwolnienia, także należy prowadzić wewnętrzny rejestr sprzedaży.

W związku z powyższym, 16 listopada 2022 r. Zarząd KRIR zwrócił się z wnioskiem o pilne zmiany w ww. rozporządzeniu tak, aby wspomniana wyżej grupa rolników mogła złożyć inne dokumenty potwierdzające sprzedaż, dla ryczałtowców np. kopie umowy kupna-sprzedaży z potwierdzeniem przelewu, a dla sprzedaży bezpośredniej czy RHD np. rejestry sprzedaży.  W przypadku braku takich dokumentów sprzedaży, należy umożliwić rolnikom przedstawienie dokumentów zakupu środków produkcji za kwotę np. 3000 zł.